fbpx

Gouden Tips voor emotie-eten

9 januari 2017

Lieve lezers. Dan is er weer een nieuw jaar aangebroken met ongelofelijk veel nieuwe kansen en mogelijkheden. En ook met fantastische feestjes, verjaardagen, vakanties . Maar ook tegenval-dingetjes die iedereen heeft. Laten we het leermomenten noemen. Ik kom vaak tegen dat veel mensen dat oplossen met ander (lees meer) eten. Dat blijft voor velen een strijd. Daar heb ik gouden tips voor, die iedereen kan toepassen.

  • je dankbaarheidmomentjes noteren 
  • elke dag starten met een ideaal ontbijt

Het gaat erom wat je doet met je emotie. Het klinkt misschien niet zo tof, maar je tegenvaller oplossen met een zoete snack heb je al meegekregen in je baby-periode. Als baby huilde je  als je trek had of niet lekker voelde en …..het wordt opgelost door een heerlijke fles voeding of nog beter: moedermelk. Vaak zet zich dat door als peuter/kleuter. Veel ouders geven een snoepje/koekje als troost. Het zit er dus al heel lang in en is een gewoonte geworden.

Nu wil ik geen psycholoog spelen, maar een oplossing zou zijn als je een alternatief  gaat vinden voor deze gewoonte. Dat kan bijvoorbeeld een glas water zijn, of een stukje wandelen, sporten. In elk geval afleiding. Voor velen lukt dat ook niet ook omdat dat domweg niet past op dat moment. Wat ik nu gemerkt heb wat wél werkt en wat zeker de moeite van proberen waard is: Je negatieve emotie omzetten in positieve gedachten. En wat heb je daarbij nodig:

  • Een doos/glas/ en
  • kleine post-itt blaadjes.
  • en een pen.

Zet elke dag op een vast moment je positieve gedachten van dankbaarheid op een briefje, Kan heel kort: Lekker bijgekletst met… * of wat hebben we toch een heerlijk huis *wat houd ik toch van….

Lees deze briefjes even door op een vast moment  (’s ochtends met je ontbijt) en je zult merken dat je mind verandert. Dankbaarheid is een mooie vervanging voor: onvrede, boosheid enz. 

Hoe voller de bus, hoe meer momenten van dankbaarheid je beleeft hebt. Je wordt je er meer bewust van. Wij geloven in de kracht van je denken, dat begint bewust worden van je gedachten.

  • punt twee is je ontbijt aanpassen.

Wij zien dat kleine disciplines aanpassen grote resultaten brengt. Dat kan bijvoorbeeld door elke dag een ontbijt te eten waar alles inzit wat je lichaam nodig heeft. Start de dag met een positieve gedachte én een goed ontbijt en je zult zien dat het werkt!

Wat is jou ontbijt iedere dag? En wil je weten of dat een goed ontbijt is? Doe dan snel de ontbijttest.

Succes met je nieuwe tips.

 

 

Geschreven door: Nienke Visscher

Plaats een reactie

—>
Spring naar de toolbar