Koud douchen in de Winter??!! Ik heb het getest!

6 december 2016

Hoe gezond is koud douchen? En wat doet het met je? Ik heb er eerst wat over gelezen en toen ben ik de uitdaging aangegaan. Ben je benieuwd naar mijn ervaringen? Eerst noem ik de voordelen.

  • Je huid wordt er sterker van.

Je bloedcirculatie neemt toe, waardoor cellulites minder kans krijgt en vermindert. (Geen zalfjes meer nodig:-))

  • Goed voor de bloeddruk en de circulatie.

Je vaten vernauwen waardoor er meer bloed door de aderen gepompt wordt, hierdoor wordt het bloed “efficiënter” gebruikt. Zo worden de vaten dus getraind en zullen ze sterker worden.

  • Het geeft energie

Je bent echt binnen 5 seconde helemaal wakker én je krijgt een positieve mentale energie. (dit wilde ik ook graag testen).

  • Goed voor je immuunsysteem

Je lichaam ervaart een kleine hoeveelheid lichamelijke stress (koude straal). De “verwarming” wordt aangezet en je traint je immuunsysteem.

  • Je wordt weerbaarder voor kou.

Je bouwt een natuurlijke resistentie op tegen kou.  Je hebt minder last van de kou in de winter! (Welke vrouw kent dit niet? Koude voeten)

  • Je slankt ervan af.

Je lichaam moet hard werken om weer warm te worden dat betekent extra energie verbranden terwijl je alleen maar onder de douche staat. Zodoende heb je al “gesport” terwijl je onder de douche staat. (Super!)

Zeg nou zelf, hier wordt je toch blij van. Ik ben het gaan testen. Ik houd sowieso van water maar vooral erg warm en sauna vind ik echt heerlijk! Maar ik heb het met een redelijk lage bloeddruk ook vaak koud. Zou dit dus wel werken voor mij?

De eerste dag moest ik best wel een drempel over en begon ik met jou water vanaf mijn voeten zo naar boven. Brrr. Ik ben niet tot de koudste stand doorgegaan. Dat was het dus niet. Wat wel werkt bij mij  is de sproeier op de schouder en langzaam naar de koudste stand draaien. Tenslotte, als het lekker(!) helemaal koud is, spoel ik ook mijn gezicht koud af. Ik stap dan stoer uit de douche en voel me helemaal tintelen.

Handige tips: Wanneer je hartritmestoornissen hebt is het niet aan te raden zo koud te douchen. En ook is het handig om je gezicht ook koud na te spoelen. En ga er niet minuten lang onder staan. Start eerst eens met 10 seconden.

Mijn conclusie

Ik vond het écht een enorme uitdaging omdat ik erg van warmte houd. En nu na twee weken merk ik dat het routine wordt. Een soort discipline en dat kost altijd even wat van je wilskracht. Ik merk nu al dat mijn huid minder droog is en ik voel me schoner (lekker fris) als ik uit de douche stap en super wakker:-)Ik ga hier een poosje mee door, want het went echt en het voelt erg goed. Ongetwijfeld ga ik nog meer voordelen ervaren.

 

Ik ben wel benieuwd naar jouw reactie: Wie doucht ook koud na en heeft er ervaringen mee? Of wie wil er ook mee beginnen? Je kunt je reactie plaatsen, zou leuk zijn!

 

 

 

 

Geschreven door: Nienke Visscher

Plaats een reactie

—>
Spring naar de toolbar