fbpx

Ontbijt en suikers

11 november 2016

Om maar met de deur in huis te vallen: Vandaag las ik weer een artikel over het veelbesproken product: Suiker!  Het raakte me dit keer, omdat we op zoveel verschillende manier misleid worden. Ik las dit*):

  • Gemiddeld eet en drinkt een Nederlander 44 kilo suiker per jaar. Kijk je naar kinderen, dan loopt dit zelfs op tot 51 kilo! Dat is voor een kind van 8 jaar meer dan het eigen lichaamsgewicht in suiker.
  • Elke week komen er in Nederland 1.000 mensen bij met suikerziekte (diabetes type 2).

Het is echt ongelofelijk wat er gebeurt als we niet bewuste keuzes gaan maken, voor onszelf én voor onze (klein)kinderen. Gisteren sprak ik en BSO begeleidster die vertelde dat er van de 24 kinderen er 4 water in hun flesjes hadden en de rest veel drankjes die gemiddeld 3 tot 8(!) klontjes suiker bevatten.  En vaak gebeurt dit als gewoonte/onwetendheid. Een volwassen vrouw heeft gemiddeld 5-6 suikerklontjes per dag nodig. Eén suikerklontje is 4 gram.

Omdat ik als jaren mensen begeleid naar een gezond(er) eet- en leefpatroon ben ik veel dingen al tegengekomen. Wat ik als verschuiving zie is dat 10 jaar geleden iedereen dacht dat als je gezond wilde eten al het vet moet schrappen. Ontbijtkoek bij de koffie is daar een mooi voorbeeld van. Maar wat er daarna gebeurde is dat ipv. het vet meer suikers werden toegevoegd. Met alle gevolgen van dien.

Ik kan hier nog wel uren over schrijven, dat is niet boeiend en zinvol. Daarom houd ik het bij mijn advies. Je hoeft echt niet alle suikers ineens te schrappen. Start maar eens met een paar goede gewoontes per dag en dan elke dag. Je zult merken dat je lichaam er blij van wordt. Hier volgen er een paar

  • Vervang je ontbijtkoek (2-4 klontjes suiker) voor de suikerarme variant of nog beter neem een plak roggebrood.
  • Schrap de suikerdrankjes, zoals frisdrank en vruchtensappen.
  • Matig je alcohol
  • Eet meer fruit en noten ipv snoep.
  • Eet meer eiwitten zoals zuivel of sojavarianten ( liefst naturel)
  • Pas je boodschappenlijstje aan
  • Eet een ontbijt wat weinig suiker bevat

Dat laatste wil ik nog even toelichten. Als je elke dag start met een goed ontbijt, heb je daar de hele dag profijt van. Je merkt dat je minder (snaai/suiker)trek hebt en minder energie dips. Daarom ben ik zo blij met het Herbalife ontbijt en vele met mij inmiddels. Daar zit weinig suiker in en voldoende vezels en eiwitten van de sojaplant.

Wil je weten of jouw ontbijt een goed ontbijt is? Doe dan de ontbijttest en je mag het vrijblijvend een weekje proberen.

*) Foodwatch

 

 

Geschreven door: Nienke Visscher

Plaats een reactie

—>
Spring naar de toolbar